Angst og svære bekymringer
Vi tilbyder løbende kurser for børn, unge og forældre, hvor vi arbejder med konkrete redskaber til at støtte, hjælpe og udfordre børn og unge med angst.
Vi tilbyder både individuel behandling og gruppeforløb til børn/unge og deres forældre.
Børnene er ikke nødvendigvis diagnosticeret med angst, men de plages af bekymringer, overtænkning og undgåelsesadfærd i en sådan grad, at det har en negativ indflydelse på børnenes og familiens hverdag.
Afhængig af problematikken arbejder vi enten med en kognitiv eller metakognitiv tilgang.
Om tilbuddet
- Oplever du, at dit barn er bange for at være alene hjemme?
- Ringer dit barn ofte for at tjekke op på, hvor du er, og om du har det godt?
- Har dit barn svært ved at falde i søvn uden en voksen ved sin side – eller problemer med at sove ude?
- Lægger du mærke til, at dit barn bekymrer sig meget og virker ængstelig og trist?
- Har dit barn problemer med at komme afsted i skole eller problemer i sociale sammenhænge?
- Bliver dit barn nemt irriteret og holder sig mere og mere for sig selv?
- Døjer dit barn med lavt selvværd og en følelse af ikke at være god nok?
- Føler du dig magtesløs i forhold til at hjælpe dit barn, fordi alle løsningsforslag synes at “prelle af” og være uden effekt?
Så kan det være et udtryk for, at dit barn døjer med stress, angst eller depression. Angst blandt børn kan selvfølgelig komme til udtryk på mange forskellige måder, men det er nogle af de typiske symptomer, som man kan holde øje med som pårørende.
Vi tilbyder metakognitiv gruppeforløb for børn i alderen 10-14 år - og for unge mellem 14-17 år med symptomer på stress og angst.
Der er ca. 6-8 børn/unge i gruppen, og vi veksler mellem undervisning, øvelse og leg.
Gruppen for de 10-14 årige mødes i alt 9 gange á 1½ time varighed. Forældrene er en aktiv del af forløbet og deltager hver gang
Gruppen for de 14-17- årige mødes 7 gange og derud over er der 2 forældreundervisningsgange.
Vil du vide mere om gruppen - er du velkommen til at kontakte gruppelederne børne- og familiekonsulenterne:
- Anne-Lie Sjögren 7216 4151
- Charlotte Lundsgaard Jensen 7216 5092
“Alle mennesker har negative tanker. Alle tror på dem engang imellem, men ikke alle udvikler angst, stress og depression” – citat Adrian Wells
Metakognitiv terapi er en nyere terapiform, der både er evidensbaseret, veldokumenteret og særdeles effektiv, udviklet af Professor ved Manchester Universitet, Adrian Wells.
Metoden bygger på forskning i, hvordan sindet fungerer, nemlig, at sindet er selvregulerende og selvhelende. Dette betyder, at enhver tanke, følelse og fornemmelse vi får, vil, uden undtagelse, selvregulere, når vi formår at lade det være.
Metakognitiv terapi adskiller sig fra klassisk kognitiv terapi ved, at fokus ikke specifikt er på indholdet af vores tanker og dermed heller ikke på at skulle erstatte disse med positive tanker.
Dette skyldes, at metakognitiv terapi er baseret på, at vi alle har negative tanker. Faktisk har vi alle 60.000 tanker om dagen og iblandt dem vil der være negative tanker. De er uundgåelige. Det samme gælder negative følelser, de er også en uundgåelig del af livet. Faktisk vil alle disse tanker og følelser blot forbi passere os og blive erstattet af nye. Problemet opstår først, når vi begynder at overtænke og overfokusere på vores negative tanker og måske endda reagerer på dem adfærdsmæssigt ved undgå ting eller isolere os. I metakognitiv terapi er det dermed ikke vigtigt, hvad vi tænker, men hvordan vi tænker, altså, hvordan vi behandler vores negative tanker.
I Furesø Familiehus gruppeforløb lærer vi nye strategier for, hvordan vi behandler vores følelser og tanker.
Vi forstår, at tanker og følelser er flygtige og træder i baggrunden når vi ikke giver dem opmærksomhed.
Vi erfarer, at vi kan tag kontrol over bekymringerne, og at vi er i stand til at rumme ubehaget .
Alt dette træner vi med øvelse og leg.