ADHD og autisme
Vi tilbyder løbende kurser for forældre til børn med særlige udfordringer herunder ADHD og autisme
Kurset dækker over 6 kursusdage og en temadag for jeres netværk. Det er vigtigt for jeres udbytte og mulighed for at danne netværk, at I kommer hver gang.
På kurset får I konkrete værktøjer til at strukturere hverdagen, og vi taler om, hvilke pædagogiske redskaber, der kan støtte jeres barns faglige, sociale og kommunikative læring.
Piktogrammer, KAT-kassen, sociale fortællinger og tegneseriesamtaler - er nogle af de metoder og redskaber, vi præsenterer på kurset.
Om kurset
For henvisning kontakt din dagtilbuds- eller socialrådgiver:
Kursets form
Undervisningen veksler mellem oplæg og gruppedrøftelser. For at optimere udbyttet af kurset, anbefaler vi, at I arbejder med redskaberne mellem kursusdagene.
Underviserne
Underviserne er børne- og familiekonsulenter fra Furesø Familiehus. De har en specialpædagogisk baggrund og bred erfaring og efteruddannelse i at arbejde med børn med behov for en særlig indsats i daginstitutioner, skoler og i hjemmene.
Hvilke udfordringer oplever I i hverdagen?
Vi drøfter hvilke udfordringer og problemskabende adfærd I oplever i hverdagen med jeres barn. Vi forsøger, kurset igennem, at tage udgangspunkt i jeres udfordringer, når vi gennemgår nedenstående temaer.
Social tænkning & træning
- Alle mennesker vurderes ud fra de handlinger og den adfærd omgivelserne kan registrere. Disse vurderinger får indflydelse på hvilke intentioner omgivelserne tillægger barnet
- ”Han vil altid bestemme i legen/samværet” eller ”Han kan ikke udsætte sine behov”, kunne være eksempler på sådanne vurderinger.
- I dette tema, har vi fokus på at se bagved adfærden og få øje på, hvilke intentioner, der kunne ligge bag, samt på hvordan vi kan hjælpe barnet til at agere mere hensigtsmæssigt og socialt acceptabelt
Konflikthåndtering og problemskabende adfærd
- Konflikterne kan og skal ikke undgås, men nogle familier oplever mange og opslidende konflikter med deres børn. I kurset vil der blive arbejdet med konfliktforståelse, konflikt -og adfærdshåndtering. Dette i forsøget på at skabe større forståelse for barnets adfærd, og dermed mulighed for at iværksætte relevante strategier og støttesysteme
Familiens identitet
- Vi ved, at det kan være svært, at være en familie, hvor et af børnene har behov for en særlig indsats. Vi vil tale om, hvordan I sikrer, at også søskende uden diagnoser bliver hørt, set og forstået. Der vil være fokus på, hvordan I som familie kan sikre, at der bliver tid og overskud både til at jeres individuelle ønsker og behov, men også familiens samlede behov.
- Der vil ligeledes være fokus på børnenes selvstændighed, selvindsigt og forståelse for eget handicap.
Værktøjer til strukturering af hverdagen
- Mange af børn har brug for en forudsigelig hverdag. Vi taler om hvilke pædagogiske redskaber, der kan være understøttende for børnene eller de unges faglige, sociale og kommunikative læring. Piktogrammer, KAT-kassen, Sociale fortællinger og Tegneseriesamtaler er nogle af de metoder/redskaber, der vil blive præsenteret som forslag til støttesystemer.
Det fremtidige perspektiv
- Vi får besøg af vejlederen fra UU Sjælsø, der vil fortælle lidt om, hvordan tiden efter skolen kan forme sig. Denne lille introduktion giver et godt billede på, at mulighederne efter folkeskolen er mangfoldige.
- Vi får også besøg af en ung kvinde, der har en diagnose indenfor Autisme Spekteret og i tillæg en ADD diagnose.
Alle dage er kl. 14:30 – 17 på Ellegaarden i Farum.
Vil du vide mere?
Lær mere ADHD på ADHD-foreningens hjemmeside..
Læs mere om autisme på Landsforeningen for autisme